Bewegende reclame: JCDecaux voert druk op

7 maart 2018

Reclamebedrijf JCDecaux vindt het ‘schokkend’ dat de gemeente overweegt om bewegende reclames aan banden te leggen. In een brief aan het stadsbestuur dreigt het bedrijf dat aanpassing van de regels ‘direct verstrekkende gevolgen’ zal hebben voor de dienstverlening van JCDecaux aan bezoekers en bewoners van Amsterdam.

Uit een analyse van de gemeente blijkt dat het juridisch mogelijk is om bewegende reclames te verbieden, maar het college heeft de voorkeur om aan de wensen van JCDecaux tegemoet te komen. GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren hebben echter al laten weten dat ze voorstander zijn van een verbod. Jasper Groen (GroenLinks) heeft hierover een motie aangekondigd. Volgende week spreekt de raad over het onderwerp.

Het contract met JCDecaux omvat het beheer en onderhoud van reclameborden, maar ook het schoonhouden van de letters IAmsterdam en citymarketing met als doel om bedrijven en bezoekers aan te trekken.

Brief (pdf), uitgebreide achergrondinformatie

Bron: nua | Categoriën: Toerisme