Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Schiphol verschuilt zich achter concurrenten

2 maart 2008 - Aanstaande woensdag behandelt de rechtbank in Den Haag een klacht van Schiphol tegen de nieuwe vliegbelasting. Schiphol stelt dat het marktaandeel zal verliezen aan andere Europese vliegvelden. Ondertussen klagen Heathrow en Frankfurt juist dat ze passagiers aan Schiphol verliezen als ze hun zin niet krijgen.

Momenteel heft Nederland helemaal geen belasting op internationale vluchten. Vanaf 1 juli gaan passagiers op korte vluchten een belasting van €11,25 per retourvlucht betalen, terwijl op lange vluchten €45,00 wordt geheven. Groot-Brittannië en Frankrijk hebben al vergelijkbare belastingen.

Hoewel er geen belasting zal worden geheven op de concurrentiegevoelige transfervluchten verwacht Schiphol toch negatieve gevolgen. “Schiphol zal in 2008 op het gebied van passagiers en vliegtuigbewegingen marktaandeel verliezen ten opzichte van andere grote luchthavens in Europa”, aldus president-directeur Gerlach Cerfontaine. Hij stelt dat dit niet alleen slecht is voor de economie maar ook voor het milieu, want “je kunt zien aankomen dat veel mensen zullen uitwijken naar luchthavens buiten Nederland”.

Eén van de vliegvelden die passagiers uit Nederland verwachten aan te trekken is Brussels Airport. Een woordvoerder zei echter tegen Luchtvaartnieuws dat hij niet verwacht dat de vliegbelasting hierbij een rol zal spelen: “De reiskosten [naar het vliegveld] zullen vaak toch nog hoger liggen dan de hoogte van de belasting”.

Overigens startten reisondernemers Kales en Ethiopian Airlines gisteren een proef met een shuttlebus die passagiers van Amsterdam, Rotterdam en Breda naar Brussel brengt. Een retour kost dertig euro.

Ondertussen stellen vliegvelden in het buitenland juist dat ze passagiers aan Schiphol zullen verliezen in plaats van andersom, tenzij ze mogen uitbreiden. Brussel zelf bouwt momenteel om die reden een nieuwe terminal voor budgetairlines; Frankfurt wil nachtvluchten en London Heathrow wil een nieuwe startbaan.

In september vorig jaar waarschuwde een brede coalitie van lobbygroepen uit het Duitse bedrijfsleven dat er duizenden banen op het spel staan als er geen nachtvluchten worden toegestaan op Frankfurt Airport. “Alle belangrijke Europese vliegvelden buiten Duitsland waar Frankfurt mee moet concurreren (Amsterdam, Parijs, Londen) waarborgen het uitvoeren van de economisch noodzakelijke nachtvluchten”, aldus de lobbyisten.

Heathrow op zijn beurt zou een nieuwe startbaan nodig hebben om te kunnen concurreren met Schiphol en Paris Charles de Gaulle. “Als we toestaan dat Heathrow zijn concurrentiekracht verliest dan zullen de vluchten en routes die het afhandelt simpelweg worden overgeheveld naar een ander vliegveld”, zo verwoordde Staatssecretaris van Transport Ruth Kelly tegenover de Observer een vergelijkbare redenering als die van Cerfontaine.

“Dit zal er alleen maar toe leiden dat capaciteit naar de andere kant van het Kanaal verdwijnt”, aldus Kelly. “Het zal ons een zuiver gevoel geven, maar de rest van de wereld schiet er niets mee op”.

Een woordvoerder van werkgeversorganisatie CBI is het daarmee eens. “Als een directeur niet via Londen naar China kan vliegen, dan gaat hij misschien naar Amsterdam voor zijn verbinding”. Hierdoor zouden multinationals kunnen besluiten om hun hoofdkantoren en onderzoeksinstituten naar Amsterdam te verplaatsen. “Als je directeuren hebt die in Groot-Brittannië werken maar die elke avond naar Amsterdam vliegen, dan zou het bedrijf uiteindelijk kunnen overwegen om alles daar dan maar naartoe te verhuizen”, zo zei hij tegen de Observer.

Blijkbaar verschuilen vliegvelden zich achter elkaar om te voorkomen dat ze zich aan beperkingen moeten houden. “Natuurlijk doen ze dat”, stelt Evert Hassink van Milieudefensie. “Dat roepen we al tientallen jaren. Vliegvelden doen alsof ze verlies leiden, maar in werkelijkheid maken ze veel winst”. Milieudefensie voert campagne voor een Europese kerosineaccijns bovenop de vliegbelasting.

Milieudefensie, Luchtvaartnieuws, Frankfurt lobby, the Observer

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier