Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

ANALYSE

Hoger parkeertarief vergt goede timing

7 oktober 2007 - Het stadsbestuur wil de luchtvervuiling aanpakken door de parkeertarieven te verhogen, maar de PvdA-fractie durft het nog niet helemaal aan. Toch hoeft zo’n omstreden maatregel geen politieke zelfmoord te zijn, als de timing maar klopt, zo blijkt uit buitenlandse ervaringen.

Verschillende steden hebben met succes het prijsmechanisme gebruikt om files en luchtverontreiniging te bestrijden en om beter openbaar vervoer te financieren. Het bekendste voorbeeld is Londen, waar burgemeester Ken Livingstone in 2003 een heffing van £5 per dag invoerde voor auto’s die het centrum in willen (inmiddels is de heffing verhoogd tot £8).

Aanvankelijk was er veel protest tegen de plannen. Na een aantal maanden werden echter de positieve effecten merkbaar, zoals een betere doorstroming voor auto’s, minder uitstoot van kooldioxide en bussen die beter op tijd rijden. Ook bleek dat de gevreesde economische schade uitbleef en dat er geen problemen ontstonden op de ringweg. Livingstone werd ruim een jaar na de invoering dan ook zonder problemen herkozen.

In Edinburgh is in 2005 een referendum gehouden over het invoeren van een vergelijkbare heffing, waarbij 75% tegenstemde. Volgens lokale fietsactivisten kwam het besluit om een volksraadpleging te houden voort uit ‘politieke lafheid’ bij de Schotse regering, die onder druk werd gezet door kranten, de autolobby en de oppositiepartijen.

In Stockholm is eerst de heffing ingevoerd, en is pas daarna een referendum georganiseerd over voortzetting van de maatregel, op een moment waarop mensen de effecten konden beoordelen. Dit referendum heeft inmiddels plaatsgevonden en leverde een krappe meerderheid op voor de voorstanders.

Wethouder Tjeerd Herrema wil de parkeertarieven verhogen, maar krijgt enige tegenwind. Er kwamen protesten van de ‘usual suspects’ - winkeliers, de Kamer van Koophandel en de VVD. Inmiddels heeft ook Herrema’s eigen PvdA-fractie afstand genomen van zijn plannen.

Het is een politieke wet dat een minderheid die nadeel vreest van een maatregel altijd harder schreeuwt dan de meerderheid die er op vooruitgaat. Toch kan Herrema deze protesten natuurlijk niet zomaar negeren. Hij zou een voorbeeld kunnen nemen aan Livingstone, die zijn plannen op details aanpaste om tegemoet te komen aan critici.

Een andere les uit het buitenland is het belang van timing. Mensen merken eerst de nadelen en pas na een aantal maanden de voordelen van hogere tarieven. GroenLinks heeft al geroepen dat er niet nog een jaar over de plannen gediscussieerd moet gaan worden. Als Herrema de hogere tarieven volgens plan per 1 januari 2009 invoert, dan is hij mooi op tijd om bij de verkiezingen in 2010 te kunnen profiteren van de positieve effecten.

Dirk Kloosterboer

Een ingekorte versie van dit artikel is verschenen in het Parool. Foto: parkeren in Östermalm, Stockholm.

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier