Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

‘Cruiseschepen hebben tweede zeesluis nodig’

14 juni 2007 - Er moet een tweede zeesluis komen, of Amsterdam verliest rijke cruisepassagiers, zo waarschuwt een economische lobbygroep. ‘Zielig’, zo noemt gemeenteraadslid Erik Pentenga uit Haarlemmerliede het argument.

Economische lobbygroep Masterplan NZKG heeft een nieuw argument bedacht waarom er een tweede zeesluis moet komen in het Noordzeekanaal bij IJmuiden. De wachttijd bij de drukke sluis zou ertoe kunnen leiden dat cruisepassagiers hun vlucht op Schiphol missen.

Dit zou de reputatie van Amsterdam als cruisebestemming bederven, zei René Kouwenberg, directeur van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA).

Twee jaar geleden bleek uit een onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) dat er geen economische rechtvaardiging is om een tweede zeesluis te bouwen, zeker niet tot 2013. Activisten zeggen verder dat een tweede sluis ten koste gaat van natuurgebied.

Pentenga (PvdA) is niet overtuigd door het cruiseschip argument. “De argumentering voor die tweede zeesluis begint wel een beetje zielig te worden. Hoe komen ze erop”.

Eerder deze maand schreef de New York Times dat de capaciteit van Europese cruises dit jaar met 23 procent zal stijgen, en volgend jaar met nog eens tien procent. Cruises worden aantrekkelijker voor Amerikanen omdat ze een groot deel van hun uitgaven van tevoren in dollars betalen. Op die manier zijn ze ingedekt tegen instabiele wisselkoersen.

Cruisemaatschappijen verplaatsen schepen uit Zuid Amerika en Alaska naar Europa. Voorbeelden van nieuwe cruises zijn een reis van drie weken van Amsterdam naar de Roemeense Zwarte Zeehaven Cernavoda en een Noord-Europese cruise van elf dagen, die Amsterdam aandoet.

Of de cruiseboom een rechtvaardiging vormt om een tweede zeesluis te bouwen is de vraag. Volgens het CPB vervoert een groot deel van de schepen die de sluis passeert bulkgoederen, waarvoor de wachttijdkosten laag zijn.

Afbeelding: De Costa Atlantica, een schip voor 2680 passagiers uit Italië, aangemeerd bij de PTA. Meer: weblog van Pentenga; PTA; schepen die door het Noordzeekanaal varen.

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier