Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

‘Strengere regels fietstaxi’

1 mei 2007 - New York voert strenge regels voor fietstaxi’s in, Frankrijk wil fietsers door het rood laten rijden en London ontdekte dat dit misschien zelfs veiliger is. Nuttige lessen voor Amsterdam?

Amsterdam wordt als fietsvriendelijke stad vaak gezien als een voorbeeld voor de rest van de wereld, maar er valt natuurlijk ook wel wat valt te leren van andere steden.

Zo besloot Amsterdam onlangs om de plekken waar je een OV-fiets kan huren uit te breiden naar andere lokaties dan de NS-stations. Het is een klein stapje in de richting van het succesvolle Vélo’v project in Lyon. In heel Lyon kunnen bijna gratis fietsen worden geleend.

ROOD LICHT
Onlangs meldde Le Monde dat de Franse fietsersorganisatie Mieux se déplacer à bicyclette (MDB) bepleit om de verkeersregels voor fietsers aan te passen. Een rood verkeerslicht zou voortaan voor fietsers niet ‘stop’ maar ‘geef voorrang’ moeten betekenen.

In feite zou dit neerkomen op het legaliseren van de bestaande situatie: ook in Frankrijk rijden veel fietsers ‘vrolijk’ door het rood, zo schrijft de krant.

Zou het een goed idee zijn om ook in Nederland fietsers toe te staan om voorzichtig door het rood te rijden? Otto van Boggelen van het Fietsberaad heeft zijn twijfels. Bij sommige kruispunten kan je veilig door het rood rijden, maar bij andere niet.

Het zou verwarrend zijn om per kruispunt andere regels te hanteren. Ook voor ouders die hun kinderen de regels moeten uitleggen: “Nu kunnen ze nog ‘rood is rood’ zeggen”. Als er bij een bepaald kruispunt erg veel fietsers door het rood rijden, dan moet je je afvragen of je de verkeerslichten daar niet beter kan weghalen, vindt Van Boggelen.

In Amsterdam gebeurt dit ook al, vertelt Marjolein de Lange van de Fietsersbond: “Je zou het misschien niet zeggen, maar de gemeente doet erg zijn best om zo min mogelijk verkeerslichten te plaatsen”. Ook de Fietsersbond heeft liever een rotonde dan verkeerslichten, maar daar is niet altijd ruimte voor.

Mocht besloten worden om fietsers toe te staan om door het rood te rijden, dan moet wel heel goed worden gecommuniceerd dat ze ook voorrang moeten geven aan voetgangers, aldus De Lange. In de praktijk stoppen fietsers vaak wel voor auto’s, maar voetgangers zien ze nog wel eens over het hoofd. Zeker voor blinde en slechtziende voetgangers is dat een probleem.

Overigens bleek uit onderzoek van Transport for London dat het voor fietsers zelf misschien juist veiliger is om door het rood te rijden. Het bleek dat vrouwelijke fietsers een grotere kans lopen om door een vrachtauto te worden doodgereden. Dit zou komen omdat ze bij een rood licht in de dode hoek van vrachtauto’s blijven staan die linksaf willen slaan (men rijdt links), in plaats van door te rijden.

FIETSTAXI
De gemeente New York heeft onlangs strengere regels ingevoerd voor fietstaxi’s. Ze moeten goede remmen en verlichting hebben, ze moeten verzekerd zijn, ze mogen geen gebruik meer maken van hulpmotors, en ze mogen geen gebruik meer maken van fietsstroken. Bovendien wordt er een maximum vastgesteld van 325 pedicabs, terwijl er nu volgens sommige schattingen wel 500 à 600 zijn.

Ondernemers in de omgeving van Broadway hadden geklaagd over opstoppingen die ontstaan door fietstaxi’s die op een agressieve manier klanten proberen te werven onder het theaterpubliek. Veel fietstaxichauffeurs vonden zelf ook dat er regels moesten komen, al vinden ze de huidige regels overdreven.

Een onafhankelijke fietstaxichauffeur klaagde in de New York Post dat exploitanten van fietstaxi’s buitenlandse fietsers importeren die de verkeersregels negeren en fietstaxi’s een slechte naam geven. “Het zijn hier Wild West toestanden. Het is compleet uit de hand gelopen”.

In Amsterdam zijn maar 30 licenties voor fietstaxi’s waarvan er 15 worden gebruikt door het bedrijf Wielertaxi, vertelt mede-eigenaar Richard Nijssen. Op termijn wil hij groeien naar 20 à 25 fietstaxi’s.

Volgens Nijssen blijkt uit onderzoeken dat de fietstaxi’s goed in het fietsverkeer passen. “Alleen iemand die haast heeft zou misschien gestresst kunnen raken als hij er niet direct langs kan”. Pas als het aantal fietstaxi’s substantieel zou groeien zou er volgens hem aanleiding kunnen zijn voor strengere regels.

Wel komen er nu en dan klachten binnen over verkeersovertredingen. “Ze zitten soms vol met adrenaline en dan komt het wel eens voor dat ze door het rood rijden”, vertelt Nijssen. “We raden iedereen af om dat op drukke plekken te doen”.

Ook komt het wel eens voor dat een fietser met zijn voorwiel tegen een fietstaxi botst, als die iets abrupter remt dan verwacht. Volgens Nijssen valt het allemaal echter erg mee: “In de drie jaar dat ik zelf al actief ben als chauffeur, heb ik hoogstens één keer per jaar een incident met een boze fietser gehad”.

De Lange van de Fietsersbond geeft een minder positief beeld. “We krijgen behoorlijk wat klachten over fietstaxi’s, met name over smalle fietspaden waar ze de doorgang blokkeren. Fietstaxi’s zijn nu eenmaal breed en langzaam, en ze zijn actief in het centrum waar alles krap en smal is”.

De Fietsersbond heeft nog geen standpunt ingenomen over de fietstaxi’s, maar zeker als er sprake is van een uitbreiding van het aantal licenties dan zal er wel een discussie moeten worden gevoerd. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om tijdens de spits bepaalde routes voor fietstaxi’s te verbieden, aldus De Lange.

Ze kan zich voorstellen dat het terugdringen van het autoverkeer in het centrum meer ruimte zou creëren voor fietstaxi’s.

Voor het aanscherpen van de regels voor de remmen lijkt vooralsnog geen aanleiding te zijn. De fietstaxi’s van Wielertaxi hebben remmen die zijn ontworpen voor motorfietsen. Volgens Nijssen is dat geen overbodige luxe, als je met een taxi van 150 kilo plus chauffeur en passagiers van een brug af fietst.

De fietstaxi’s van Wielertaxi rijden met een hulpmotortje. Zonder is volgens Nijssen nauwelijks te doen in een stad met zoveel bruggen. Bovendien gaat het om milieuvriendelijke electromotortjes.

De fietstaxi’s worden voor zestig procent gebruikt door toeristen. Daarnaast zijn er volgens Nijssen ook Amsterdammers die de fietstaxi als een serieus vervoermiddel beschouwen, bijvoorbeeld onder het uitgaanspubliek.

Het belang van de fietstaxi kan toenemen als de regels voor gewone taxi’s worden aangescherpt en als er nieuwe technologie beschikbaar komt, waardoor de fietstaxi’s grotere afstanden af kunnen leggen met hun accu en ze lichter kunnen worden zonder consessies te doen aan comfort en veiligheid.

Meer: Vélo’v, Transport for London, Indypendent, Rickshaw Forum

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier

 

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier