‘Strengere regels fietstaxi’
1 mei 2007 - New York voert strenge regels
voor fietstaxi’s in, Frankrijk wil fietsers door het rood
laten rijden en London ontdekte dat dit misschien zelfs veiliger
is. Nuttige lessen voor Amsterdam?
Amsterdam wordt als fietsvriendelijke stad vaak gezien als een
voorbeeld voor de rest van de wereld, maar er valt natuurlijk ook
wel wat valt te leren van andere steden.
Zo besloot Amsterdam onlangs om de plekken waar je een OV-fiets
kan huren uit te breiden naar andere lokaties dan de NS-stations.
Het is een klein stapje in de richting van het succesvolle Vélo’v
project in Lyon. In heel Lyon kunnen bijna gratis fietsen worden
geleend.
ROOD LICHT
Onlangs meldde Le Monde dat de Franse fietsersorganisatie Mieux
se déplacer à bicyclette (MDB) bepleit om de verkeersregels
voor fietsers aan te passen. Een rood verkeerslicht zou voortaan
voor fietsers niet ‘stop’ maar ‘geef voorrang’
moeten betekenen.
In feite zou dit neerkomen op het legaliseren van de bestaande
situatie: ook in Frankrijk rijden veel fietsers ‘vrolijk’
door het rood, zo schrijft de krant.
Zou het een goed idee zijn om ook in Nederland fietsers toe te
staan om voorzichtig door het rood te rijden? Otto van Boggelen
van het Fietsberaad heeft zijn twijfels. Bij sommige kruispunten
kan je veilig door het rood rijden, maar bij andere niet.
Het zou verwarrend zijn om per kruispunt andere regels te hanteren.
Ook voor ouders die hun kinderen de regels moeten uitleggen: “Nu
kunnen ze nog ‘rood is rood’ zeggen”. Als er bij
een bepaald kruispunt erg veel fietsers door het rood rijden, dan
moet je je afvragen of je de verkeerslichten daar niet beter kan
weghalen, vindt Van Boggelen.
In Amsterdam gebeurt dit ook al, vertelt Marjolein de Lange van
de Fietsersbond: “Je zou het misschien niet zeggen, maar de
gemeente doet erg zijn best om zo min mogelijk verkeerslichten te
plaatsen”. Ook de Fietsersbond heeft liever een rotonde dan
verkeerslichten, maar daar is niet altijd ruimte voor.
Mocht besloten worden om fietsers toe te staan om door het rood
te rijden, dan moet wel heel goed worden gecommuniceerd dat ze ook
voorrang moeten geven aan voetgangers, aldus De Lange. In de praktijk
stoppen fietsers vaak wel voor auto’s, maar voetgangers zien
ze nog wel eens over het hoofd. Zeker voor blinde en slechtziende
voetgangers is dat een probleem.
Overigens bleek uit onderzoek van Transport for London dat het
voor fietsers zelf misschien juist veiliger is om door het rood
te rijden. Het bleek dat vrouwelijke fietsers een grotere kans lopen
om door een vrachtauto te worden doodgereden. Dit zou komen omdat
ze bij een rood licht in de dode hoek van vrachtauto’s blijven
staan die linksaf willen slaan (men rijdt links), in plaats van
door te rijden.
FIETSTAXI
De gemeente New York heeft onlangs strengere regels ingevoerd voor
fietstaxi’s. Ze moeten goede remmen en verlichting hebben,
ze moeten verzekerd zijn, ze mogen geen gebruik meer maken van hulpmotors,
en ze mogen geen gebruik meer maken van fietsstroken. Bovendien
wordt er een maximum vastgesteld van 325 pedicabs, terwijl
er nu volgens sommige schattingen wel 500 à 600 zijn.
Ondernemers in de omgeving van Broadway hadden geklaagd over opstoppingen
die ontstaan door fietstaxi’s die op een agressieve manier
klanten proberen te werven onder het theaterpubliek. Veel fietstaxichauffeurs
vonden zelf ook dat er regels moesten komen, al vinden ze de huidige
regels overdreven.
Een onafhankelijke fietstaxichauffeur klaagde in de New York Post
dat exploitanten van fietstaxi’s buitenlandse fietsers importeren
die de verkeersregels negeren en fietstaxi’s een slechte naam
geven. “Het zijn hier Wild West toestanden. Het is compleet
uit de hand gelopen”.
In Amsterdam zijn maar 30 licenties voor fietstaxi’s waarvan
er 15 worden gebruikt door het bedrijf Wielertaxi, vertelt mede-eigenaar
Richard Nijssen. Op termijn wil hij groeien naar 20 à 25
fietstaxi’s.
Volgens Nijssen blijkt uit onderzoeken dat de fietstaxi’s
goed in het fietsverkeer passen. “Alleen iemand die haast
heeft zou misschien gestresst kunnen raken als hij er niet direct
langs kan”. Pas als het aantal fietstaxi’s substantieel
zou groeien zou er volgens hem aanleiding kunnen zijn voor strengere
regels.
Wel komen er nu en dan klachten binnen over verkeersovertredingen.
“Ze zitten soms vol met adrenaline en dan komt het wel eens
voor dat ze door het rood rijden”, vertelt Nijssen. “We
raden iedereen af om dat op drukke plekken te doen”.
Ook komt het wel eens voor dat een fietser met zijn voorwiel tegen
een fietstaxi botst, als die iets abrupter remt dan verwacht. Volgens
Nijssen valt het allemaal echter erg mee: “In de drie jaar
dat ik zelf al actief ben als chauffeur, heb ik hoogstens één
keer per jaar een incident met een boze fietser gehad”.
De Lange van de Fietsersbond geeft een minder positief beeld. “We
krijgen behoorlijk wat klachten over fietstaxi’s, met name
over smalle fietspaden waar ze de doorgang blokkeren. Fietstaxi’s
zijn nu eenmaal breed en langzaam, en ze zijn actief in het centrum
waar alles krap en smal is”.
De Fietsersbond heeft nog geen standpunt ingenomen over de fietstaxi’s,
maar zeker als er sprake is van een uitbreiding van het aantal licenties
dan zal er wel een discussie moeten worden gevoerd. Je zou bijvoorbeeld
kunnen overwegen om tijdens de spits bepaalde routes voor fietstaxi’s
te verbieden, aldus De Lange.
Ze kan zich voorstellen dat het terugdringen van het autoverkeer
in het centrum meer ruimte zou creëren voor fietstaxi’s.
Voor het aanscherpen van de regels voor de remmen lijkt vooralsnog
geen aanleiding te zijn. De fietstaxi’s van Wielertaxi hebben
remmen die zijn ontworpen voor motorfietsen. Volgens Nijssen is
dat geen overbodige luxe, als je met een taxi van 150 kilo plus
chauffeur en passagiers van een brug af fietst.
De fietstaxi’s van Wielertaxi rijden met een hulpmotortje.
Zonder is volgens Nijssen nauwelijks te doen in een stad met zoveel
bruggen. Bovendien gaat het om milieuvriendelijke electromotortjes.
De fietstaxi’s worden voor zestig procent gebruikt door toeristen.
Daarnaast zijn er volgens Nijssen ook Amsterdammers die de fietstaxi
als een serieus vervoermiddel beschouwen, bijvoorbeeld onder het
uitgaanspubliek.
Het belang van de fietstaxi kan toenemen als de regels voor gewone
taxi’s worden aangescherpt en als er nieuwe technologie beschikbaar
komt, waardoor de fietstaxi’s grotere afstanden af kunnen
leggen met hun accu en ze lichter kunnen worden zonder consessies
te doen aan comfort en veiligheid.
Meer: Vélo’v,
Transport
for London, Indypendent,
Rickshaw
Forum
Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik
hier
|