Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

ING wil tolpoortjes

6 oktober 2006 – Om het investeringsklimaat te verbeteren moet Amsterdam tolpoortjes invoeren voor auto’s die het centrum in willen. De opbrengsten moeten worden geïnvesteerd in beter openbaar vervoer. Dit staat in een rapport van het Economisch Bureau van de ING Bank.

Om na te gaan hoe Amsterdam het imago bij investeerders kan verbeteren heeft de ING een vergelijking gemaakt met Barcelona, Madrid en Stockholm. Met name de transportverbindingen moeten beter, zo is de conclusie.

Stockholm heeft in navolging van Londen een ‘congestieheffing’ ingevoerd, waarbij automobilisten betalen om het centrum in te mogen. Deze maatregel leidde tot minder files, minder vervuiling en minder ongelukken. Veel bewoners en ondernemers waren aanvankelijk sceptisch, maar dat veranderde toen ze de resultaten zagen.

ING pleit ervoor om ook in Amsterdam een proef te houden met de congestieheffing. Dit vereist wel dat een ‘uitstekend alternatief’ voor de auto wordt geboden. De opbrengsten van de heffing moeten daarom geïnvesteerd worden in een beter openbaar vervoer.

Het openbaar vervoer is in de Spaanse steden half zo duur als in Amsterdam en de metro’s rijden er vaker, waardoor reizigers minder lang hoeven te wachten. Amsterdam blijft ook achter als het gaat om investeringen in openbaar vervoer.

Minister Karla Peijs zei onlangs tegen de Tweede Kamer dat ze het ‘niet gewenst’ vindt dat Amsterdam tolpoortjes invoert. “Mijn boodschap is helder: de auto is geen melkkoe en vermeden moet worden dat mensen dat gaan denken”. Ze werd hierin gesteund door de rechtse partijen en de PvdA.

Het Amsterdamse Kamerlid Gonny van Oudenallen beklaagde zich over het linkse college in de hoofdstad: hier “maakt men de hele tijd reisjes naar Londen en zegt men: zo willen wij het ook”. Amsterdam zegt geen tolpoortjes in te willen voeren, maar wel met de minister in gesprek te zijn over een andere methode om autoverkeer in de stad duurder te maken.

De ING bepleit naast de tolpoortjes investeringen in een glasvezelnetwerk, city promotion en snellere toekenning van verblijfsvergunningen.

Achtergrond:
Proef met regionale kilometerheffing
Amsterdam blijft een autostad

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier

 

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier