Jeugd, hoop en toekomst in Oud-West
28 augustus 2006 - In de etalages rond het
Bellamyplein is onlangs een tentoonstelling geopend met foto’s
van Yamandu Roos. De tentoonstelling werd georganiseerd door Cindy
Baar en Mirjam Berloth. ‘Het is echt een project van de buurt’.
De fotograaf richt zich sterk op het straatleven; is dit ook de
reden waarom zijn werk geschikt is voor zo'n etalageproject? Baar:
“Inderdaad, voor mij persoonlijk was dit de reden om Yamandu
te benaderen voor dit project. Het zijn inderdaad veelal straatbeelden,
gefotograafeerd op plaatsen waar het leven zeker niet makkelijk
is, maar ik zie in zijn werk ook een grote nadruk op jeugd, hoop
en de toekomst”.
Hoe reageerde hij zelf op het idee om foto’s in etalages
te hangen? Baar: “Hij was eigenlijk direct enthousiast en
zag in het project een goede manier om zijn werk te tonen, een manier
die de kern van zijn werk ondersteund; beelden van de straat, voor
de straat”.
Wordt geprobeerd om buurtbewoners bij het project te betrekken?
Baar: “Doordat de exposities voor iedereen vanaf de straat
zichtbaar zijn, is het echt een project van en voor de buurt. Middels
deur aan deur flyers, wordt de buurt uitgenodigd om deel te nemen
aan een gezamelijke wandeling lang de etalages - voor deze expo
is deze wandeling inmiddels geweest op 17 augustus om tien uur ’s
avonds. Er is dan de gelegenheid om de kunstenaar vragen te stellen
over de geëxposeerde werken”.
Berloth: “Yamandu vertelde tijdens de wandeling over de drie
foto’s in de ramen van het stadsdeelkantoor: Olympique Marseille
scout jonge voetballertjes op straat in achterbuurten. De geselecteerde
jongens worden begeleid door een jongerenwerker die ze leert om
met twee woorden te spreken en hun tanden te poetsen. Hij brengt
ze zelf met de auto naar de eerste training, op een foto zie je
drie jongens van een jaar of tien met gespannen gezichten op de
achterbank zitten”.
STRIPVERHALEN
Baar: “De grootte en samenstelling van de groep die aan de
wandeling meedoet is per expositie zeer wisselend en varieert tussen
de 8 en 50 personen. Over het algemeen kan denk ik gezegd worden
dat de deelnemers al affiniteit hebben met kunst of de exposerende
kunstenaar. De gezamelijke wandeling kan ook een manier zijn om
mensen uit de buurt te leren kennen en van gedachten te wisselen
over uiteenlopende onderwerpen”.
Zijn er al reacties uit de buurt op de foto’s? Baar: “Tijdens
de wandeling waren er positieve reacties van de deelnemende wandelaars.
Door de verlichting in de etalages en het grote formaat van de foto’s
heeft de expositie vooral ’s avonds veel impact”.
Valt er iets te zeggen over betrokkenheid van de buurt bij eerdere
projecten? Bertloth: “Bewoners en ondernemers stellen hun
eigen raam beschikbaar voor het tonen van kunst. Ze krijgen daarvoor
geen vergoeding maar doen het graag voor de buurt of voor de kunst.
Zij zijn vaak de beste bron om te horen wat het publiek er van vindt
omdat zij de mensen horen praten voor het raam”.
“De bezoekers komen de route samen lopen omdat het onderwerp
van de tentoonstelling hen aanspreekt: stripverhalen, Chagall, grafitti-op-doek
of de hiphop-scene. Buurtbewoners vinden het gewoon leuk dat er
iets bijzonders in hun buurt is en waarderen de verlichting die
tot middernacht brandt”.
DICKENSIAANSE LELIJKHEID
Hoe is de houding van het stadsdeel ten aanzien van de etalageprojecten?
Berloth: “Het stadsdeel subsidieert het etalageproject als
een kostenvergoeding, het werk wordt vrijwillig gedaan. Behalve
op speciale uitnodiging loopt er nooit iemand van de politiek of
de ambtenaren mee. Wel krijgen we veel complimenten, men vindt het
een fantastisch project”.
Eerder dit jaar verscheen het boek ‘While Europe Slept’
van de Amerikaanse journalist Bruce Bawer, die eind jaren negentig
enige tijd aan het Bellamyplein (zie foto onder) woonde. Hij schetst
een nogal negatief beeld van het plein: “een claustrofobie-opwekkend
plein van Dickensiaanse lelijkheid. Als we uit het raam keken, op
welk moment van de dag dan ook, dan was er een grote kans dat we
één of meer vrouwen achter een kinderwagen zagen,
met één of meer kinderen in hun kielzog. Zonder uitzondering
droegen de vrouwen een hijab, de islamitische hoofdbedekking”.
De gesluierde vrouwen met kinderwagen zijn een terugkerend thema
in het boek van Bawer. Ze symboliseren voor hem dat moslims in de
toekomst getalsmatig de meerderheid zullen vormen. Hij is overtuigd
dat ze dan de sharia zullen invoeren.
Het beeld dat Bawer schetst van het Bellamyplein roept vooral verbazing
op. Berloth: “Vanaf 1997 woon ik in de Bellamybuurt die ik
juist zo leuk vind omdat er geen eenzijdige bevolkingsopbouw is.
Er zijn weinig grote woningen dus weinig gezinnen, er wonen veel
buitenlanders, veelal jonge mensen van westerse afkomst, veel alleenstaanden
en stellen”.
“Bijzonder vind ik aan mijn buurtje juist dat er zoveel Westerse
buitenlanders wonen. Turkse, Marokkaanse en Surinaamse buren noem
ik geen buitenlanders, dat zijn gewoon mijn buren. Maar Britse,
Koreaanse, Ierse, Argentijnse en Italiaanse buren zijn toch meer
buitenlands voor mij”.
PAARDESTAARTEN
“Er zijn veel verschillende bedrijfjes en ook de markt zorgt
voor een grote verscheidenheid aan mensen. Je ziet wel vrouwen met
een hoofddoek maar toch vooral veel paardestaarten en wilde lokken
in allerlei kleuren”.
“Het Bellamyplein(tje) heeft een parkje en oude bomen in
het midden, zomers is er een pierebadje voor kinderen. Het plein
is niet te vergelijken met een plein in Nieuw West waar de auteur
waarschijnlijk mee in de war is”.
Ook Baar kan zich nauwelijks voorstellen dat Bawer het juiste plein
voor ogen heeft: “Gaat het dan wel over het Bellamyplein?
[Bawer verwijst inderdaad naar het Bellamyplein in Oud-West –
red] Zelf woon ik pas sinds eind 2004 in Oud-West en persoonlijk
heb ik het plein echt niet zo ervaren. Ik zie een mooi pleintje
met veel historie, maar ook veel mogelijkheden voor de toekomst.
Ik ben heel benieuwd hoe het plein zich verder zal ontwikkelen,
zeker als het project de Hallen vorm krijgt met een culturele functie
voor de buurt en hopelijk ook voor Amsterdam”.
De foto’s zijn nog te zien tot en met 8 oktober. De tentoonstelling
is een initiatief van het Bellamy Etalage Project (BEP)
en Streetlight.
Website Yamandu Roos.
Zie ook ’s Nachts op straat kunst
kijken.
Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik
hier
|