Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Vergeet de Aardappeleters

16 juli 2006 – Vergeet de Aardappeleters en de Zonnebloemen. Het Van Gogh Museum heeft een spectaculaire tentoonstelling met Japanse kunst uit de Meijiperiode.

In 1883 organiseerde Amsterdam op het huidige Museumplein de Internationale Koloniale en Uitvoerhandel Tentoonstelling. Japan was op de tentoonstelling vertegenwoordigd met kunstvoorwerpen. Het bronswerk was volgens een bezoeker “zoo prachtig, dat men zich niet begrijpen kan, hoe het mogelijk is iets zoo volmaakts voort te brengen”.

Japan had zich twee eeuwen lang vrijwel geheel afgesloten voor de buitenwereld, maar onder Amerikaanse druk kwam hier verandering in. In 1868 brak de Meijiperiode aan, de periode van ‘Verlichte Heerschappij’. Japan raakte verwikkeld in de globalisering, die duurde van het midden van de negentiende eeuw tot aan de Eerste Wereldoorlog.

Na een lange periode van isolement nam Japan nu gretig buitenlandse invloeden op. Het standenstelsel werd afgeschaft, de samurai verloren het recht om een zwaard te dragen, en mannen gingen bij hun kimono westerse hoeden dragen. Kunstenaars werden beïnvloed door westerse ideeën over het perspectief en gingen nieuwe chemische pigmenten gebruiken.

Andersom raakte het westen verslingerd aan het mysterieuze Japan. Giacomo Puccini schreef Madame Butterfly, in Britse musicals dook de ‘Jolly Jap’ op en in Parijs waren veertig winkels die Aziatische spullen verkochten. Kunstenaars zoals Vincent van Gogh, Claude Monet en Henri de Toulouse-Lautrec lieten zich inspireren door de kleurrijke houtsnedes van Utagawa Hiroshige (1797-1858).

IJSBEREN
Japan voerde een actief beleid om de eigen kunst in het buitenland te promoten, bijvoorbeeld door vertegenwoordigingen te sturen naar wereldtentoonstellingen. De regering richtte een handelsonderneming op die als taak had om de productie van exportkunst te stimuleren. Voor de voorbereiding van de wereldtentoonstelling in Wenen in 1873 werd een budget uitgetrokken van 500.000 yen, bijna een procent van de nationale begroting.

Hoewel Japan razendsnel aan het moderniseren was, werd voor de exportkunst teruggegrepen op traditionele thema’s en motieven, die aansloten op het westerse beeld van Japan. Dezelfde thema’s waren het onderwerp van de ingekleurde foto’s, die in Japan op grote schaal werden verkocht aan westerse toeristen.

Het Van Gogh heeft een tentoonstelling ingericht met voorwerpen uit de Meijiperiode, uit de collectie van de van oorsprong Iraanse Nasser Khalili. Daarmee is de tentoonstelling, net als de kunst zelf, een product van de globalisering. De collectie omvat subtiele afbeeldingen van bloemen, maar ook beelden van draken, ijsberen en samurai.

Op de tentoonstelling is vrij veel aandacht voor de technieken die de kunstenaars gebruikten, zoals het email cloisonné. Hierbij wordt het email gegoten in vakken die van elkaar gescheiden zijn door reepjes koper of zilver, om te voorkomen dat de kleuren door elkaar zouden lopen.

UITWISSELING
Soms werd het email in de vakken extra opgehoogd, om een ruimtelijk effect te creëren. Het cloisonné werd vooral voor de export gemaakt. Toen de buitenlandse vraag in de twintigste eeuw afnam, raakte het ambacht in verval.

Naast de Khalili-collectie zijn er in het kader van de Japanse Zomer nog twee tentoonstellingen ingericht in het Van Gogh, waarin duidelijk wordt geprobeerd om voort te borduren op de culturele uitwisselingen waar de Meijikunst een produkt van was.

Modeontwerpers Viktor & Rolf hebben een tentoonstelling vormgegeven waarin negentiende eeuwse vrouwen uit Tokyo en Parijs aan elkaar worden gespiegeld, en fotograaf Guus Rijven fotografeerde de 53 plaatsen langs de Tokaido-route, die in de negentiende eeuw waren afgebeeld door Hiroshige.

De afbeeldingen van Hiroshige zijn prachtig, maar de tentoonstellingen van Viktor & Rolf en Guus Rijven zijn slecht uit de verf gekomen. Het idee om de Japanse kunst met andere culturen te confronteren is interessant, maar de uitwerking komt een beetje geforceerd over.

Dit is echter maar een klein minpuntje. Al met al is de Japanse Zomer zeer geslaagd.


Openingstijden en toegangsprijzen zijn hier te vinden. Catalogus: Kris Schiermeier en Matthi Forrer, Pronkstukken uit keizerlijk Japan: Meiji-kunst uit de Khalili collectie.

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier