Samenvatting programakkoord
12 april 2006 – Meer veiligheid,
meer armoedebeleid, geen extra banen, geen 30% sociale huur op de
Zuidas, minder sloop. Deze en andere ambities staan in het programakkoord,
dat PvdA en GroenLinks vandaag presenteerden. Een samenvatting.
Het programma dat vandaag bekend werd, bevat vooral globale ambities,
die nog moeten worden uitgewerkt tot een uitvoeringsplan met concrete
doelstellingen. Het is de bedoeling dat Amsterdammers straks via
internet kunnen volgen hoe het staat met de realisatie van deze
doelstellingen.
Zie ook: Wat is het beste motto?
VEILIGHEID
Veiligheid heeft de komende jaren de hoogste prioriteit. Het bestuur
legt zich vast op een verbetering van de veiligheidsindex met gemiddeld
zes punten (de afgelopen drie jaar is de index al met negen punten
verbeterd). De meest concrete maatregel die wordt aangekondigd is
het aantal wijkagenten ‘fors uit te breiden’.
Eerder was al bekend geworden dat het onderwerp ‘preventief
fouilleren’ een zogenaamde vrije kwestie is. Dit betekent
waarschijnlijk dat PvdA en VVD besluiten om het in te voeren, terwijl
GroenLinks zijn handen in onschuld wast.
WERK EN INKOMEN
Het belang van werkgelegenheid wordt onderstreept, maar hier zijn
geen concrete maatregelen aan verbonden (al hoopt men natuurlijk
dat het economisch beleid banen oplevert). Wel worden de zogenaamde
‘participatiebanen’ genoemd, maar hier gaat het waarschijnlijk
om uitkeringsgerechtigden die moeten werken zonder een salaris te
ontvangen.
Als het gaat om het creëren van stageplaatsen is het programma
concreter. Er wordt gesproken over ‘contract compliance’.
Dit houdt in dat bedrijven alleen in aanmerking komen voor opdrachten
van de gemeente als ze in ruil stageplaatsen aanbieden. Verder wordt
overwogen om aanbieders van stageplaatsen korting te geven op de
lokale lasten.
Uit een FNV-onderzoek bleek eerder dit jaar dat Amsterdam in vergelijking
met andere gemeenten redelijk veel investeert in armoedebeleid.
Het huidige bestuur wil dit verder opvoeren, door de doelgroep te
verruimen tot iedereen met een inkomen van maximaal 110% van het
sociaal minimum.
De gemeente gaat door met de huisbezoeken om te controleren of
bijstandsontvangers niet stiekem samenwonen, een maatregel die veel
onrust veroorzaakt. Om de pijn enigszins te verzachten worden mensen
beter geïnformeerd over hun rechten en krijgen ze ook informatie
over het armoedebeleid.
ZORG
Door de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
krijgen gemeenten een aantal nieuwe taken, waaronder de uitvoering
van de thuiszorg. Amsterdam wil in het nieuwe stelsel tenminste
dezelfde zorg en dezelfde kwaliteit bieden als onder het huidige
stelsel.
ONDERWIJS EN INTEGRATIE
Het bestuur onderzoekt of er meer technisch onderwijs kan komen
in Amsterdam. Om te stimuleren dat kinderen zonder taalachterstand
aan hun schoolloopbaan kunnen beginnen, wordt eraan gewerkt dat
elke school een voorschool krijgt.
Leraren moeten meer tijd krijgen om ouders thuis te kunnen bezoeken.
Zij worden ontlast door uitvoerende werkzaamheden door werklozen
te laten doen. Om het voortijdig schoolverlaten tegen te gaan worden
spijbelende leerlingen extra snel aangepakt. Het is de bedoeling
dat zij binnen vijf dagen weer op school zitten.
Onderzoekers van de UvA hebben de gemeente op de vingers getikt
omdat migrantenorganisaties nauwelijks nog subsidie krijgen; dit
zou de oorzaak zijn waardoor de politieke participatie onder minderheden
achterblijft bij die in Rotterdam. Er komt nu een evaluatie van
de subsidieregeling, met als mogelijke uitkomst dat de subsidies
worden verhoogd.
VERKEER EN MILIEU
Het autoverkeer wordt teruggedrongen door gebruik van transferia
aan de rondweg te stimuleren. Er komt (bijna) gratis openbaar vervoer
tussen deze transferia en het centrum. Garages binnen de ring zullen
het autoverkeer alleen maar doen toenemen en worden daarom ‘niet
gestimuleerd’.
Het is de bedoeling dat er metro- of lightrailverbindingen komen
met omliggende gemeenten en Schiphol. Ook is het streven om het
ontbrekende stuk metrolijn tussen het Centraal Station en station
Isolatorweg aan te leggen.
HUISVESTING
Op de ‘grote bouwlocaties’ wordt vastgehouden aan het
streven om 30% sociale huur te realiseren. Opvallend is dat de Zuidas
hierbij niet wordt genoemd. Minister Dekker heeft laten weten dat
ze niet accepteert dat Amsterdam Rijksgeld gebruikt om hier sociale
woningen te bouwen. Eerder liet de Kamer van Koophandel al weten
dat het zonde is om op deze lokatie sociale woningen te bouwen,
in plaats daarvan zouden er luxe woningen voor expats moeten komen.
De stedelijke vernieuwing in West, Noord en Zuidoost gaat door,
maar er wordt wel nagegaan of er niet wat minder gesloopt en wat
meer gerenoveerd kan worden. Dit voornemen sluit aan op een recent
pleidooi van de Amsterdamse Raad voor de Stadsvernieuwing. Renovatie
levert sneller goede woningen op en leidt tot minder hoge huren.
KUNST EN CULTUUR
De culturele sector wordt van belang geacht vanwege zijn bijdrage
aan de ‘creatieve kennisstad’. De afgelopen periode
is er veel geïnvesteerd in nieuwe gebouwen voor culturele instellingen,
de komende periode zal de nadruk liggen op de programmering. Misschien
worden de openingstijden van de musea verruimd.
ECONOMIE
Amsterdam wil een plek in de top 5 van Europese steden als het gaat
om het vestigingsklimaat. Hierbij lijkt men vrij veel te verwachten
van een intensieve marketing van de stad. Verder moet de stad toegankelijker
worden voor buitenlandse werknemers en studenten, onder meer door
te zorgen dat ze vergunningen en huisvesting via één
loket kunnen regelen.
In samenwerking met universiteiten, hogescholen en bedrijfsleven
wil de stad een aantal kennisclusters verder ontwikkelen. Daarnaast
moeten er nieuwe opleidingen komen, zoals een havenvakschool en
een ‘opleiding waar de kunstensector en de games-industrie
worden gekoppeld’.
Zoals bekend werkt de stad niet mee aan de beursgang van Schiphol.
|