Soms kan wachttijd korter
28 maart 2006 – Kijkend naar wachttijden
voor fietsers, scoort Amsterdam ten opzichte van andere steden erg
positief, zo blijkt uit een nog niet gepubliceerd onderzoek. Toch
valt er nog het een en ander te verbeteren. Maren Mulders en Kees
Moons van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer reageren op
enkele verkeerslichten die veel ergernis oproepen.
Het goede nieuws is dat de gemeente alle genomineerde verkeerslichten
nog eens kritisch tegen het licht heeft gehouden, om te kijken of
de gesignaleerde knelpunten kunnen worden opgelost. Tegelijk moeten
Amsterdammers niet de illusie hebben dat de wachttijd door de bank
genomen nog veel korter zal worden, zo blijkt uit hun toelichting,
al is dat gedeeltelijk ook een politieke afweging.
De oorspronkelijke beschrijving van de kandidaten is hier
te vinden. De uitslag van de verkiezing is hier
te vinden.
11. FREDERIKSPLEIN / SARPHATISTRAAT
Voor fietsers die vanuit de Sarphatistraat rechtdoor oversteken
is hier een wachttijd gemeten van 1:07 minuut. “Dat zou kunnen
komen doordat trams hier voorrang krijgen in de regeling en dus
de verkeersregeling ten gunste van zichzelf kunnen beïnvloeden,
waardoor het overige verkeer moet wachten tot de tram gepasseerd
is”.
Een lastiger probleem betreft de fietsers die linksaf willen slaan.
Er zit hier een magnetische lus in de straat, die in principe zou
moeten merken dat er een fietser staat te wachten. Er zijn al vaker
klachten binnengekomen dat die lus niet goed werkt. De afstelling
is al een aantal keer aangepast, maar het probleem blijft terugkomen,
waarschijnlijk omdat de ondergrondse bekabeling stuk is.
“Dit betekent dat we eigenlijk de lus moeten vervangen. We
hebben dit nog niet gedaan, omdat het stadsdeel van plan was om
het kruispunt opnieuw in te richten. In principe wachten we daar
dan op, want we willen de straat niet vaker opbreken dan nodig is.
Maar het is nu al zo vaak uitgesteld, ik denk dat we hier toch een
apart project van moeten maken”.
Overigens betekent dat niet dat de aannemer morgen aan de slag gaat.
“Er moeten vergunningen worden aangevraagd, het moet worden
ingepland, reken er maar op dat het toch al gauw een paar maanden
duurt”.
Echte tijdwinst valt hier pas te halen als het kruispunt compacter
wordt gemaakt. De weg wordt dan smaller, de oversteektijd wordt
hierdoor korter, waardoor de lichten sneller van kleur kunnen wisselen.
“Maar dat is een enorme operatie. Met alle werkzaamheden rond
de Noord/Zuidlijn kan de stad dat er voorlopig niet bij hebben”.
13. ZEEBURGERSTRAAT / MAURITSKADE
Vroeger konden fietsers op de weg voorsorteren om samen met het
autoverkeer linksaf te slaan. Sinds de kruising opnieuw is ingericht
een jaar of drie geleden, moeten fietsers eerst oversteken en kunnen
ze pas daarna linksaf. “Op die manier hebben we de oversteek
veiliger gemaakt, maar de consequentie is helaas wel dat fietsers
langer moeten wachten”.
Overigens zijn Moons en Mulders niet erg onder de indruk van de
gemeten wachttijd van ruim een minuut. “Zo’n wachttijd
vind ik niet schrikbarend, zeker als je in aanmerking neemt dat
het een groot en ingewikkeld kruispunt is, waar de trams ook nog
eens voorrang krijgen”.
En passant blijkt er wel nog een probleem te liggen voor fietsers
die vanaf de Mauritskade linksaf willen slaan, in de richting van
de molen. Na raadplegen van de kaart blijkt dat bij de laatste herinrichting
is vergeten om hier een aparte lus voor fietsers te maken, waardoor
zij pas groen krijgen als er een auto naast ze komt staan. Overigens
is deze kruising een blackspot, wat betekent dat er minstens zes
letselongevallen in drie jaar hebben plaatsgevonden. In Amsterdam
zijn er 150 van zulke blackspots. “In november wordt het kruispunt
in het kader van de Aanpak Blackspots aangepast, waarbij deze fietsstrook
verdwijnt. Er komt dan een vrijliggend fietspad aan de huizenzijde.
We moeten dus een afweging maken of het zinvol is om voor die tussentijd
alsnog de lus aan te brengen. Dat kost namelijk enkele duizenden
euros”.
15. MR. VISSERPLEIN
Deze kruising heeft relatief weinig stemmen gekregen, maar Mulders
en Moons zijn in overleg met hun collega’s van de Dienst Ruimtelijke
Ordening tot de conclusie gekomen dat dit de meest terechte klacht
is. “Deze problemen zijn al langer zeer hinderlijk en worden
veroorzaakt door een slecht gekozen profiel. Een echte oplossing
is de herprofilering van het plein, maar dit laat - mede dankzij
afstemming met de Noord/Zuidlijn-werkzaamheden op andere doorgaande
routes - op zich wachten. We zijn momenteel bezig andere tijdelijke,
veilige opties te onderzoeken die de totale doorstroming op het
kruispunt niet al te nadelig beïnvloeden”.
16. ROKIN / DAM
Opnieuw een situatie waar fietsers linksaf willen. “Die wachttijd
van bijna tweeëneenhalve minuut vind ik wel erg lang. Dit zou
wel eens een storing kunnen betekenen. Aan de andere kant moet je
je geen illusies maken dat het erg veel korter zou kunnen worden.
Er komen enorm veel trams die in principe voorrang krijgen, al zit
daar wel een maximum aan om te voorkomen dat je echt eindeloos staat
te wachten”.
Overigens zou het kunnen dat er iets mis is met de magnetische lus.
“Dat zullen we gaan uittesten. Over een jaar of drie lost
het probleem zich vanzelf op, als de Paleisstraat wordt afgesloten
voor autoverkeer. Voor het zover is, komt de Noord/Zuidlijn echter
nog even roet in het eten gooien. “Ze hebben onlangs laten
weten dat er nog eens acht grote gaten moeten worden gegraven, onder
andere op de Dam. Dus dat gaat nog wel enige overlast geven”.
20. AKERSLUIS / SLOTERWEG
Hier is een wachttijd van drieëneenhalve minuut gemeten, en
volgens de inzender kan dit zelfs oplopen tot tien minuten. De gemeente
onderkent het probleem, maar kan er weinig aan doen. Hoewel het
verkeerslicht net binnen de gemeentegrens ligt, hoort het bij een
verkeerslichteninstallatie die onder de verantwoordelijkheid valt
van de gemeente Haarlemmermeer.
“We hebben al eens verbeteringsvoorstellen bij ze ingebracht,
en dat heeft ook wel een beetje geholpen. Helaas kunnen we hier
zelf niets aan doen”.
27. WEESPERZIJDE / BERLAGEBRUG
Deze kruising is niet zo lang geleden nog aangepakt, waarbij vrijliggende
fietspaden zijn aangelegd. Inzenders hebben vooral problemen met
het feit dat fietsers van verschillende kanten tegelijk komen. Dus
als er bijvoorbeeld een fietser vanuit de Weesperzijde oversteekt
richting Amstelstation, kan er tegelijk een fietser van de brug
af komen rijden.
Deze situatie is het gevolg van een bewuste keuze die de gemeente
heeft gemaakt, om ‘conflicten’ tussen langzaam verkeer
(fietsers en voetgangers) onderling zo weinig mogelijk door middel
van verkeerslichten te beslechten.
“Je kan wel een verkeerslicht neerzetten op het punt waar
fietsers het fietspad van de tegenliggers kruisen, maar daar gaat
men dan toch niet op wachten. Nu zetten we het verkeerslicht pas
neer op de plek waar je als fietser het tegenliggende autoverkeer
kruist. Dit heeft als voordeel dat de oversteektijd korter wordt,
waardoor het licht ook weer sneller groen kan worden. Ik denk echt
dat dit de beste oplossing is”.
Inmiddels heeft men wel geprobeerd om de onduidelijkheid weg te
nemen door middel van haaietanden. Fietsers die vanuit de Weesperzijde
zijn overgestoken, moeten aan het einde nog even wachten op fietsers
die van rechts komen. Andersom zou overigens handiger zijn, daar
wordt nog over gesproken met de wegbeheerder en de politie, omdat
de voorrangssituatie voor fietsers dan af zou wijken van die voor
auto’s op hetzelfde kruispunt.
Op verschillende manieren worden de verkeerslichten in Amsterdam
verder ontwikkeld. Zo zijn enige tijd geleden wachttijdmelders geïnstalleerd
bij een aantal verkeerslichten in het centrum. Bij rood licht zie
je de seconden aftikken tot het weer groen wordt.
Uit een onderzoek bleek dat fietsers tevreden zijn met deze voorziening,
maar dat ze er niet minder vaak van door het rood rijden, terwijl
dat wel de bedoeling was. De verklaring is wellicht dat de melders
niet zo goed te zien zijn, zeker als je dicht bij het verkeerslicht
staat. Er wordt daarom gewerkt aan melders op de lager hangende
kleine verkeerslichten.
Een andere vernieuwing is dat er in de toekomst altijd én
een knopje én een magnetische lus komt bij verkeerslichten
die met detectie werken. Het knopje is dan dus alleen nog nodig
voor het geval dat de lus niet werkt. Bovendien is het de bedoeling
dat er een lichtje gaat branden zo snel je gedetecteerd bent, zodat
je weet dat je het knopje niet meer hoeft in te drukken. Dit systeem
kan echter pas worden ingevoerd als het helemaal hufterproof is.
Voor fietsers is het irritant dat ze soms onnodig moeten afremmen
bij een verkeerslicht, om het knopje in te drukken of om opgemerkt
te worden door de lus. In principe kan dit worden opgelost door
de lus op een wat grotere afstand van het kruispunt in de weg te
leggen, zodat het verkeerslicht er al rekening mee kan houden dat
je eraan komt.
Dit systeem wordt momenteel uitgetest bij de kruising van de Amstelveenseweg
bij het Vondelpark. De gemeente wil het echter niet overal invoeren,
maar alleen op plekken waar je redelijk zeker weet dat fietsers
die een kruising naderen ook daadwerkelijk gaan oversteken. Men
vindt het zonde om fietsers voor rechtdoor groen te geven als die
vervolgens rechtsafslaan.
Bij het Vondelpark wordt ook geëxperimenteerd met een systeem
waarbij fietsers sneller groen krijgen als er meerdere fietsen staan
te wachten. Aanvankelijk is geprobeerd wat er gebeurt als fietsers
absolute prioriteit krijgen, maar dit leidde tot enorme files voor
het autoverkeer. Inmiddels zijn de scherpe kantjes van het systeem
afgehaald en kan het wellicht ook elders worden ingevoerd.
In het Meerjarenbeleidsplan Fiets neemt de gemeente zich voor om
de gemiddelde wachttijd voor fietsers terug te dringen tot 30 seconden.
In de praktijk voldoen veel verkeerslichten al aan de gestelde norm.
Daarbij moet wel worden bedacht dat de maximale wachttijd ongeveer
twee keer zo hoog zal liggen als de gemiddelde wachttijd.
In het Meerjarenbeleidsplan staat verder dat er iets moet veranderen
aan het automatisme dat de belangen van auto’s en openbaar
vervoer de doorslag geven bij de inrichting van veel kruisingen,
ten koste van de fietsers. Of hier daadwerkelijk wat aan verandert
zal mede afhangen van de uitkomsten van de collegeonderhandelingen
die momenteel worden gevoerd.
De oorspronkelijke beschrijving van de kandidaten is hier
te vinden. De uitslag van de verkiezing is hier
te vinden.
|