Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Taj Mahal in Amsterdam

10 februari 2006 - Een nieuwe serie t-shirts koppelt de naam Amsterdam aan de Taj Mahal, al zou je er ook een moskee in kunnen zien. Nieuws uit Amsterdam vroeg de ontwerper of er een boodschap achter zit.

Onder de titel World on Tour heeft modeontwerper Simon de Boer een serie t-shirts gemaakt met de globalisering als thema. Op de shirts staat een hutspot van wereldsteden en stadssymbolen afgedrukt: het Vrijheidsbeeld staat plotseling in Moskou, het Colosseum in Tokyo en Manneke Pis in Berlijn...

De Boer: “De t-shirts geven uitdrukking aan de globalisering en aan de verschuivende identiteiten die hier weer uit voortkomen. Mensen vertellen me dat ze heel erg blij worden als ze de t-shirts zien. Levend in het tijdperk van de massamedia worden we gedwongen om anders naar de wereld te kijken en daardoor naar onszelf. Door bijvoorbeeld internet wordt de wereld steeds kleiner. De pictogrammen op de shirts geven daar uitdrukking aan. Daarin kunnen we onszelf weer herkennen”.

Tegelijk staan de shirts ook symbool voor het idealistische streven naar een betere wereld. Een wereld waarin iedereen evenveel rechten heeft, waarin mensen voor elkaar zorgen, waarin de salarisverschillen en de verschillen tussen arbeidsomstandigheden niet zo absurd groot zijn en waarin de gezondheidszorg en onderwijs beter zijn geregeld. Kortom, voor alles wat in de Rechten van de Mens omschreven staat.

NIETZSCHE
“Je kan van het wereldnieuws heel erg moedeloos worden, maar ik zie ook de positieve kanten van de globalisering. Ik denk dat de wereld zich steeds meer bekommert om dit soort zaken. Er wordt aan gewerkt, al gaat het langzaam en gebeurt er nog niet genoeg. De shirts verbeelden een ideaal dat boven de werkelijkheid drijft. Ze zijn bedoeld als een moreel support. Zo draag ik als ontwerper - geen politicus - mijn steentje bij”.

De Boer heeft de afgelopen tien jaar modecollecties uitgebracht onder het label ‘Wees Meester en Vormgever van Jezelf’- een citaat van Friedrich Nietzsche. “Ik zie mezelf als modeontwerper, maar ik probeer ook een link te leggen met de filosofie. Eén van mijn inspiratiebronnen zijn de cynici die in de vierde eeuw voor Christus actief waren in Athene, waarvan Diogenes de bekendste is. Dat waren een soort anarchistische hippies. Als men Diogenes vroeg waar hij vandaan kwam antwoorde hij steevast: 'Ik ben een wereldburger!' Die was zijn tijd dus flink vooruit. En al wilde hij niets van mode weten, wie weet had hij mijn shirts wel kunnen waarderen”.

Het idee voor de World on Tour t-shirts ontstond door de naam New York te koppelen aan de Eiffeltoren. “Dat vind ik nog altijd de sterkste, dat zijn echt twee supersymbolen die aan elkaar worden gekoppeld. Ik heb ook nog overwogen om een shirt te maken met Baghdad en het vrijheidsbeeld, maar daar heb ik toch maar van afgezien. Ik heb geprobeerd om het niet al te direct politiek te maken”.

MINARETTEN
Veel mensen denken dat de Taj Mahal op het Amsterdamse t-shirt een moskee is. Op die manier kan je het t-shirt al snel opvatten als een commentaar op de discussie in De Baarsjes over de hoogte van de minaretten van de nieuwe moskee die daar wordt gebouwd.

De Boer vindt het niet erg als zijn t-shirt zo wordt uitgelegd: “Ik ben het gezeur in de media en in de politiek over de multiculturele samenleving meer dan zat. Dat is er alleen maar op gericht om mensen op te delen, ze in hokjes te plaatsen”.

“Ik denk dat de mensen op straat al veel verder zijn. Natuurlijk zijn er hier en daar problemen, maar voor veel mensen is de multiculturele samenleving gelukkig een vanzelfsprekendheid. En ook iets waar je plezier aan kunt beleven en van kunt genieten. Stel je eens voor dat we nog steeds alleen maar de Hollandse spruitjes aten. Brrr”.

De shirts zijn volgens De Boer ‘geen big business’, maar ze lopen goed. Amsterdam is het meest populair, daarna komen New York en Berlijn. De bestellingen komen zeker niet alleen uit Nederland, maar ook uit landen als Amerika, Engeland en zelfs Japan.

LONDEN
De serie wordt misschien nog uitgebreid met Baghdad - maar dan niet met het vrijheidsbeeld - en vrijwel zeker met Londen. Verder wordt nagedacht over een manier om een deel van de opbrengst ten goede te laten komen aan een goed doel.

Mensen die een t-shirt hebben aangeschaft worden aangemoedigd om foto’s van zichzelf op te sturen wanneer ze op reis zijn - bijvoorbeeld voor het Witte Huis, op de Mt. Fuji of op een kameel met piramides op de achtergrond. Deze foto’s worden gepubliceerd op de website. De Boer overweegt ook om een bijeenkomsten te organiseren voor mensen met een t-shirt.

In ieder geval is het de bedoeling dat de actie iets teweeg brengt. “Het project is natuurlijk pas echt geslaagd als je van de zomer opeens overal op straat de World on Tour t-shirts tegenkomt, zodat mensen zich gaan afvragen waar dit over gaat”.

De T-shirts worden alleen verkocht via de World on Tour website.


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier