Taj Mahal in Amsterdam
10 februari 2006 - Een nieuwe serie t-shirts
koppelt de naam Amsterdam aan de Taj Mahal, al zou je er ook een
moskee in kunnen zien. Nieuws uit Amsterdam vroeg de ontwerper of
er een boodschap achter zit.
Onder de titel World on Tour heeft modeontwerper Simon de Boer
een serie t-shirts gemaakt met de globalisering als thema. Op de
shirts staat een hutspot van wereldsteden en stadssymbolen afgedrukt:
het Vrijheidsbeeld staat plotseling in Moskou, het Colosseum in
Tokyo en Manneke Pis in Berlijn...
De Boer: “De t-shirts geven uitdrukking aan de globalisering
en aan de verschuivende identiteiten die hier weer uit voortkomen.
Mensen vertellen me dat ze heel erg blij worden als ze de t-shirts
zien. Levend in het tijdperk van de massamedia worden we gedwongen
om anders naar de wereld te kijken en daardoor naar onszelf. Door
bijvoorbeeld internet wordt de wereld steeds kleiner. De pictogrammen
op de shirts geven daar uitdrukking aan. Daarin kunnen we onszelf
weer herkennen”.
Tegelijk staan de shirts ook symbool voor het idealistische streven
naar een betere wereld. Een wereld waarin iedereen evenveel rechten
heeft, waarin mensen voor elkaar zorgen, waarin de salarisverschillen
en de verschillen tussen arbeidsomstandigheden niet zo absurd groot
zijn en waarin de gezondheidszorg en onderwijs beter zijn geregeld.
Kortom, voor alles wat in de Rechten van de Mens omschreven staat.
NIETZSCHE
“Je kan van het wereldnieuws heel erg moedeloos worden, maar
ik zie ook de positieve kanten van de globalisering. Ik denk dat
de wereld zich steeds meer bekommert om dit soort zaken. Er wordt
aan gewerkt, al gaat het langzaam en gebeurt er nog niet genoeg.
De shirts verbeelden een ideaal dat boven de werkelijkheid drijft.
Ze zijn bedoeld als een moreel support. Zo draag ik als ontwerper
- geen politicus - mijn steentje bij”.
De Boer heeft de afgelopen tien jaar modecollecties uitgebracht
onder het label ‘Wees Meester en Vormgever van Jezelf’-
een citaat van Friedrich Nietzsche. “Ik zie mezelf als modeontwerper,
maar ik probeer ook een link te leggen met de filosofie. Eén
van mijn inspiratiebronnen zijn de cynici die in de vierde eeuw
voor Christus actief waren in Athene, waarvan Diogenes de bekendste
is. Dat waren een soort anarchistische hippies. Als men Diogenes
vroeg waar hij vandaan kwam antwoorde hij steevast: 'Ik ben een
wereldburger!' Die was zijn tijd dus flink vooruit. En al wilde
hij niets van mode weten, wie weet had hij mijn shirts wel kunnen
waarderen”.
Het idee voor de World on Tour t-shirts ontstond door de naam New
York te koppelen aan de Eiffeltoren. “Dat vind ik nog altijd
de sterkste, dat zijn echt twee supersymbolen die aan elkaar worden
gekoppeld. Ik heb ook nog overwogen om een shirt te maken met Baghdad
en het vrijheidsbeeld, maar daar heb ik toch maar van afgezien.
Ik heb geprobeerd om het niet al te direct politiek te maken”.
MINARETTEN
Veel mensen denken dat de Taj Mahal op het Amsterdamse t-shirt een
moskee is. Op die manier kan je het t-shirt al snel opvatten als
een commentaar op de discussie in De Baarsjes over de hoogte van
de minaretten van de nieuwe moskee die daar wordt gebouwd.
De Boer vindt het niet erg als zijn t-shirt zo wordt uitgelegd:
“Ik ben het gezeur in de media en in de politiek over de multiculturele
samenleving meer dan zat. Dat is er alleen maar op gericht om mensen
op te delen, ze in hokjes te plaatsen”.
“Ik denk dat de mensen op straat al veel verder zijn. Natuurlijk
zijn er hier en daar problemen, maar voor veel mensen is de multiculturele
samenleving gelukkig een vanzelfsprekendheid. En ook iets waar je
plezier aan kunt beleven en van kunt genieten. Stel je eens voor
dat we nog steeds alleen maar de Hollandse spruitjes aten. Brrr”.
De shirts zijn volgens De Boer ‘geen big business’,
maar ze lopen goed. Amsterdam is het meest populair, daarna komen
New York en Berlijn. De bestellingen komen zeker niet alleen uit
Nederland, maar ook uit landen als Amerika, Engeland en zelfs Japan.
LONDEN
De serie wordt misschien nog uitgebreid met Baghdad - maar dan niet
met het vrijheidsbeeld - en vrijwel zeker met Londen. Verder wordt
nagedacht over een manier om een deel van de opbrengst ten goede
te laten komen aan een goed doel.
Mensen die een t-shirt hebben aangeschaft worden aangemoedigd om
foto’s van zichzelf op te sturen wanneer ze op reis zijn -
bijvoorbeeld voor het Witte Huis, op de Mt. Fuji of op een kameel
met piramides op de achtergrond. Deze foto’s worden gepubliceerd
op de website. De Boer overweegt ook om een bijeenkomsten te organiseren
voor mensen met een t-shirt.
In ieder geval is het de bedoeling dat de actie iets teweeg brengt.
“Het project is natuurlijk pas echt geslaagd als je van de
zomer opeens overal op straat de World on Tour t-shirts tegenkomt,
zodat mensen zich gaan afvragen waar dit over gaat”.
De T-shirts worden alleen verkocht via de World
on Tour website.
|