Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Vooral Osdorp en De Baarsjes mobiliseren kiezers

Dirk Kloosterboer

17 januari 2006 - Er zijn grote verschillen in de moeite die stadsdelen doen om te zorgen dat mensen gaan stemmen op 7 maart. Osdorp en De Baarsjes lopen hierin voorop, zo blijkt uit een onderzoek van Nieuws uit Amsterdam. De hoogte van de opkomst kan belangrijke consequenties hebben voor het beleid in Amsterdam.

Osdorp heeft het grootste budget voor opkomstbevordering, namelijk 62.000 euro. In andere stadsdelen varieert dit van 10.000 tot 45.000 euro, terwijl er ook stadsdelen zijn die helemaal geen geld hebben gereserveerd. Het totale bedrag ligt in de buurt van 300.000 euro (zie tabel).

Osdorp steekt het geld onder meer in promotieteams die folders en hebbedingen uit gaan delen in winkelcentra. Ook wordt een groots opgezette verkiezingsavond georganiseerd in de Meervaart. In samenwerking met de VMBO-scholen worden cursussen georganiseerd voor jongeren.

Stadsdeel De Baarsjes onderscheidt zich door de intensieve manier waarop maatschappelijke organisaties worden betrokken bij de opkomstbevordering. Het stadsdeel is bij ongeveer twintig organisaties langsgegaan om te horen wat zij nodig hebben om kiezers te mobiliseren. Ook heeft het stadsdeel buurtoverleggen bezocht en in samenwerking met het opbouwwerk vierhonderd actieve bewoners aangeschreven.

SMS-DIENST
Ongeveer de helft van het budget van De Baarsjes is gereserveerd voor initiatieven van vrijwilligersorganisaties, die vijfhonderd euro kunnen krijgen per activiteit die ze organiseren. Hiervan wordt gebruik gemaakt door organisaties van migranten, vrouwen, jongeren en ouderen. Ook werkt het stadsdeel samen met aanbieders van taalcursussen en met een basisschool.

Slotervaart en Zuidoost hebben de lat voor zichzelf het hoogst gelegd: zij willen proberen om de opkomst met tien procentpunt te verhogen ten opzichte van vier jaar geleden. Slotervaart wil in ieder geval de opkomst in Zuideramstel evenaren, traditioneel het stadsdeel waar het meeste mensen gaan stemmen. De Baarsjes mikt op een stijging van vijf procentpunt, Oud-West waarschijnlijk op 3 procentpunt. De overige stadsdelen hebben zich alleen vastgelegd op een stijging, of hebben helemaal geen doelstelling.

Stadsdeel Zuidoost richt zich vooral op jongeren, die via een website worden uitgenodigd om zelf ideeën aan te leveren. Oud-West organiseert een uitmarkt-achtig stadsdeelspektakel, en overweegt om jongeren via een sms-dienst te benaderen. Geuzenveld schakelt oud-buurtbewoner Henk Spaan in. Zuideramstel (foto) organiseert chatsessies met raadsleden en een publieke verantwoordingsbijeenkomst.

Los van de opkomstbevordering organiseren verschillende stadsdelen curussen die de politieke betrokkenheid van de bewoners moeten vergroten. In De Baarsjes gebeurt dit onder het motto ‘verander uw buurt en begin daar vandaag mee’. Cursisten spreken met raadsleden, de griffier en een activist, en ze dienen een burgerinitiatief in dat wordt behandeld door de deelraad.

GROTE STEDEN
Amsterdam stemt dit jaar voor het eerst met een stemcomputer in plaats van het rode potlood. In de meeste stadsdelen krijgen bewoners de kans om te oefenen met de computer. Veel stadsdelen bieden verder in samenwerking met het Instituut voor Publiek en Politiek een stemwijzer aan.

De gemeente brengt samen met de stadsdelen een verkiezingskrant uit. Verder geeft ze voorlichting over de nieuwe stemcomputer en organiseert ze misschien nog specifieke activiteiten gericht op jongeren. Op gemeentelijk niveau is geen doelstelling geformuleerd ten aanzien van de opkomst.

Ter vergelijking, Den Haag heeft 250.000 euro uitgetrokken voor een campagne die mede op jongeren is gericht en waarbij onder meer dj’s en clubs worden ingeschakeld. De gemeente hoopt verder extra kiezers te trekken door bewoners zelf te laten bepalen in welk stemlokaal ze hun stem uitbrengen.

Rotterdam maakt pas eind januari bekend welke activiteiten dit jaar zullen plaatsvinden. In ieder geval worden jonge filmers ingeschakeld om korte animatie- of reclamefilmpjes te maken. In het verleden heeft Rotterdam succesvolle campagnes gevoerd om migranten naar de stembus te lokken.

BELANGEN
De praktijk leert dat een effectieve campagne de opkomst kan verhogen met tien procentpunt of meer. Dit vereist wel een intensieve en gerichte aanpak, waarbij burgers op grote schaal persoonlijk worden aangesproken om ze over te halen om te gaan stemmen. Goede praktische informatie en mogelijkheden om te oefenen met stemcomputers kunnen het effect verder vergroten.

Normaal gesproken is de opkomst het laagst in wijken waar veel mensen wonen met een laag inkomen en een lage opleiding. Als deze mensen niet gaan stemmen, dan kan de overheid het zich permitteren om minder rekening te houden met hun belangen.

Uit internationale onderzoeken blijkt dan ook dat lage opkomsten samengaan met overheden die vooral de belangen dienen van de rijkere bewoners. Hoe lager de opkomst, hoe lager de belastingen en hoe minder er wordt geïnvesteerd in sociaal beleid.

De gegevenstabel bij dit artikel is hier te vinden. Enkele voorbeelden van verkiezingswebsites: Amsterdam, De Baarsjes, Zuidoost.

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier