Back to top

Kruispunten moeten fietsvriendelijker

Kruispunten in Amsterdam zijn vooral ingericht op auto’s en houden te weinig rekening met fietsers, schrijft Marco te Brömmelstroet van de UvA in een artikel in het vakblad Verkeerskunde. Fietsers worden gedwongen om met een scherpe hoek linksaf te slaan, terwijl het efficiënter is om de hoek af te snijden zodat je een vloeiende bocht kan nemen.

Te Brömmelstroet analyseerde het verkeer bij de kruising Sarphatistraat - Zeeburgerstraat en bij de kruising Stadhouderskade - Museumbrug. “Aangezien deze kruispunten op de (belangrijk geachte) invalswegen van het Amsterdamse centrum liggen, zijn ze voornamelijk ingericht om de doorstroming van auto’s te garanderen.” Gemiddeld snijdt 36% van de fietsers de bocht af, ondanks allerlei betonnen obstakels waarmee wordt geprobeerd om dat te voorkomen.

De auteur vindt dat Amsterdam nog eens kritisch zou moeten kijken naar de inrichting van de kruispunten rond de binnenstad. (via @fietsbrugbouwer)

10 September 2012 |

Comments

De bewering "kruispunten in

De bewering "kruispunten in Amsterdam zijn vooral ingericht op auto’s" volgt niet uit dit artikel. De autostromen en geboden ruimte of het gebrek eraan blijven onbehandeld. Het artikel richt zich enkel op het gedrag van de afbuigende fietser.

Gemiddeld 36 % van de fietsers snijdt de bocht af. Met de spreiding van ruim 20% tot 90% zegt zo'n gemiddelde weinig. De grootste hinder die fietsers op de kruising ondervinden is de afstelling van de verkeerslichten.

Ook de aanzienlijke verschillen tussen beide kruisingen blijven onbesproken, waarbij opvalt dat alleen voor de ene kruising een aanpassing wordt voorgesteld. De fietser wordt een meer vloeiende beweging aangeboden met als prijs meer konflikten tussen beide fietsstromen.
Daarbij is ook de lengte van de groenfase van belang en in welke mate de beide groenfases samenvallen. Edoch die wordt niet genoemd laat staan betrokken.