Back to top

Fietsen onder museum hangt af van PvdA

Wethouder Eric Wiebes ziet geen reden om fietsen onder het Rijksmuseum te verbieden, zoals directeur Wim Pijbes graag wil. Op 5 juli spreekt de raad hierover en de PvdA zal de doorslag geven. Maandagavond bespreekt de partij het onderwerp, laat fractievoorzitter Frank de Wolf weten.

Vorige week heeft Metro alle fracties naar hun standpunt gevraagd. D66, GroenLinks, SP en PvdD zijn voor fietsen onder het museum; CDA en Trots tegen. De standpunten van VVD en Red Amsterdam waren op dat moment nog niet bekend, maar fractievoorzitter Robert Flos van de VVD laat weten dat zijn partij tegen fietsen onder het museum is. Red Amsterdam zei tegen AT5 juist voor te zijn.

Overigens stelt Wiebes dat fietsers hoe dan ook moeten worden toegelaten in de onderdoorgang om het museum volgens plan in 2013 te kunnen heropenen. De raad kan hoogstens beslissen om in een later stadium alsnog een fietsverbod in te stellen. Pijbes lijkt de handdoek al in de ring te hebben gegooid. Hij zei tegen Elsevier dat hij nu ook geen zin meer heeft om mee te werken aan evenementen zoals de Uitmarkt.

Achtergrondinformatie bij de Fietsersbond

UPDATE - Novum meldt dat de PvdA voorstander is van fietsen onder het Rijksmuseum. Volgens deze bron gaat D66 juist tegenstemmen. Dat neemt niet weg dat een meerderheid van de raad vindt dat fietsen onder het museum gewoon weer moet kunnen.

10 June 2012 |

Comments

dé onderdoorgang

De onderstaande column van voormalig burgemeester Ed van Thijn stond in Ons Amsterdam van mei 2005.
Pikant is het dat de ex van van Thijn, Hedy d'Ancona, nu intensief meewerkt met de lobby van Pijbes.

Behoud de onderdoorgang

Als het om hun stad gaat zijn Amsterdammers behoudzuchtige
mensen. Wie plannen ontwikkelt die historische
verworvenheden aantasten, kan steevast op een massief
verzet rekenen. Wie herinnert zich niet de weerstand
tegen de radicale verkeersplannen uit het begin van de
jaren zestig (onder andere het plan-Jokinen), met als
grootste pijnpunt een doorbraak door de Bakkersstraat bij
het Rembrandtplein waardoor vele monumenten verloren
zouden gaan. In die tijd was de onlangs overleden Geurt
Brinkgreve dé pleitbezorger voor het behoud van het historische
karakter van de stad. Er zijn in de loop der jaren
heel wat ingrepen gepland die niet zijn doorgegaan.
In de jaren vijftig wilde de toenmalige hoofdcommissaris
Kaasjager een aantal grachten dempen. Dat riep bijna
evenveel emotioneel verzet op als vandaag in de Jordaan
als voorgesteld wordt voormalige grachten weer uit te
graven.
Eén van de heftigste en breed gedragen acties voltrok zich
aan het begin van de jaren zeventig toen werd aangekondigd
dat Artis het financieel niet meer kon bolwerken en
de poorten zou moeten sluiten. Heel Amsterdam stond op
zijn achterste benen. Een actiecomité onder leiding van
het toenmalige PvdA-kamerlid, Gerda Brautigam, bond de
strijd aan tegen deze onzalige gedachte onder het motto
"Artis moet blijven". Het resultaat is bekend.
Ik moest aan deze actie denken toen ik kennis nam van de
discussie over de onderdoorgang onder het Rijksmuseum.
Ook mijn haren gingen recht overeind staan toen ik las
dat deze misschien wel voor altijG voor fietsers zal worden
afgesloten. Wie bedenkt zoiets? Een beetje Amsterdammer
weet dat een dergelijk plan voor dit fietsende volk niet
bespreekbaar is. In de jaren zeventig bedacht een wethouder,
die evident import was, dat er wel een tramlijn onder
het Rijksmuseum kon worden aangelegd. Na de eerste reacties
werd het plan schielijk weer ingetrokken. Sommige
dingen doe je niet.
De onderdoorgang is voor het fietsverkeer in Amsterdam
een hoofdader. Bijna dagelijks passeren hier 12.000 fietsers.
Dat zijn er vijf miljoen op jaarbasis. En allemaal houden
ze van die route. De sensatie van een onderdoorgang.
FOTO, HAN SINGELS
De gezelligheid van de straatmuzikanten (waar
gaan die eigenlijk heen?). Het prachtige, weidse
uitzicht, als je er weer uitrijdt. Natuurlijk, het is
ook de kortste weg, maar mag dat alsjeblieft als je
Amsterdammer bent en je het liefst fietsend door
het stadse leven gaat?
Ed van Thijn
Ons Amsterdam mei 2005

Onderdoorgang Rijks

Das war einmal...

Hoe zit het anno straks met scooters en snorfietsen die door ongeduldige bestuurders m/v zich een weg slalommen langs bakfietsouders, toeristengroepen-op-de-fiets en lerende kleuterfietsers met zijwieltjes, om van raggende fietskoeriers op wheelies en nonchalante pizza-koeriers nog te zwijgen.
Als je die gebruikersgroepen weet te weren zou ik zeggen dat de column van Ed van Thijn hierboven nog relevant is.
Gaat niet lukken, sterker nog, ook zonder fietspad zullen er nog steeds scooters, skeelers en skate-boarders op de onderdoorgang af komen.
Fietsen onder museum hangt dus niet af van de PvdA.
Fietsen onder museum hangt af van de hoogte van de boete en de pakkans straks.

Onderdoorgang Rijks

Directeur Pijbes van het Rijksmuseum lijkt wel overspannen. Hij vecht als een Don Quichote door om de doorgang onder het museum af te sluiten. Hij zegt daarbij wel heel veel onzinnige dingen. Hij beweert nog steeds dat de onderdoorgang met fietsers onveilig is. Uitvoerig onderzoek heeft inmiddels duidelijk uitgewezen dat het niet zo is. In 2005 wees het Ruimtelijk Afwegings Kader al uit dat die onderdoorgang belangrijk is voor het hoofdnet fiets, Ook voor de veiligheid. Nu zegt hij dat het ook zou betekenen dat straatverkopers overal hun kar neer mogen zetten. Hoe komt hij daarbij? Daar moet ja altijd vergunning voor hebben. Hij vraagt zich af in welke wereldstad een weg door de belangrijkste toeristische atractie is getekend. Is hij als kunsthistoricus nooit in het Louvre te Parijs geweest? Daar gaat een autoweg onderdoor. En zo kun je elders wel meer van die onderdoorgangen vinden. Volgens hem staat de brief van wethouder Wiebes vol fouten. Hij moet hoog nodig zijn eigen brieven een laten controleren. Volgens hem zijn er sentimentele redenen om aan een fietspad vast te houden. Heeft hij zelf geen sentimentele redenen om die onderdoorgang af te sluiten?