Taxiverordening geen groot succes

15 maart 2018

Sinds de invoering van een nieuwe taxiverordening in 2013 is de kwaliteit van de sector nauwelijks vooruitgegaan. Tegelijk is het aantal taxi’s sterk toegenomen, wat leidt tot overlast in het centrum, zo blijkt uit een evaluatie. De gemeente wil beter gaan handhaven en overweegt om gebieden af te sluiten voor taxi’s als het daar te druk is.

De onderzoekers stellen dat er «geen ‘taxioorlog’ meer is, en dat de toetreding van Uber tot de markt relatief rustig heeft plaatsgevonden». Tegelijk neemt de veiligheid in het centrum af door de toenemende drukte. Volgens chauffeurs is het bij de standplaatsen zo druk dat het steeds lastiger wordt om géén overtreding te maken.

Eén van de aanbevelingen is een zogenaamd technisch volumebeleid. Taxichauffeurs zouden hun GPS-lokatie beschikbaar moeten stellen, bijvoorbeeld met een app. Op basis van deze gegevens kunnen delen van Amsterdam voor chauffeurs worden afgesloten als er teveel (lege) taxi’s rondrijden. De gemeente ziet dit als een interessante optie en voert verkennende gesprekken, onder meer met de Inspectie Leefbaarheid en Transport.

Een andere optie is het invoeren van een borg voor taxichauffeurs. Ook kan een app worden ingevoerd waarmee reizigers taxichauffeurs kunnen beoordelen, net als bij Uber. De gemeente gaat beide opties onderzoeken. De taxiverordening moest er overigens ook voor zorgen dat taxichauffeurs een fatsoenlijk inkomen kunnen verdienen. Dat aspect is in de evaluatie niet onderzocht.

Evaluatie (pdf), reactie gemeente (pdf)

Bron: nua | Categoriën: Centrum, Verkeer